Followers

Thursday, November 25, 2010

Ulser..Nyah kamu dari aku!!!

Membebel dari whitechocolate at 7:11 AM
 6.36 am...

Kesakitan ulser membuatkan aku tidak dapat tidur. Aku bagaikan burung anto yang berjaga di malam hari. Sedangkan rumate2 ku semua sedang enak beradu di katil masing-masing. Sedangkan aku? Sebenarnya punca-punca aku tidur lambat bukan kerana ulser tapi aku mengon9kan diri tanpa sedar masa mengejarku menggunakan jet yang mempunyai kelajuan yang sepantas kilat. Berbalik kepada ulser tdk, aku nak kongsi sikit la apa itu ulser dan cara-cara nak rawat die. Sambil-sambil aku menyelam-nyelam ni, boleh aku share dengan korang..










Ulser..bukan angsa ataupun kereta unser. Tetapi ulser yang sangat-sangat menyakitkan hati dan mulut dan juga lidahku. Kali ni aku dapat ulser lidah..Selalu dapat dekat dalam mulut tu je. Hm..Aku baru sahaja membaca tentang artikel sebab-sebab terjadinya ulser. According to salah seorang pakar gigi (wah! dah macam buat essay dah..haha..sambung balik), perempuan mengandung dan PMS selalu kerap kali kena.Huh? Aku rasa aku tak pregnant or PMS lagi bulan ni. Ok.Teruskan..Ulser berlaku apabila adanya jangkitan bakteria, kulat, dan virus. Virus? Jangan risau..Kaspersky ada untuk selesaikan masalah. Tu masalah virus lappy. Sekarang ni cerita pasal ulser. Aigo..Sambung2..Selain itu, punca-punca nya disebabkan stress, kurang zat makanan, kurang waktu rehat dan tidur.. Ha! Patot la aku kena. Ni exam punya pasal la ni..Tak pasal-pasal ulser bertandang kat aku..Ok..next..Seseorang yang diserang ulser selera makan kurang. Hm..macam makan banyak je aku..haha..


Ok..continue..Sesiapa yang kena ulser ni akan demam.. OMG! tanak2..nak exam ni..Encik ulser, sila lah anda hilang dengan kadar segera.. Ulser akan hilang dalam masa tiga minggu.. La..baru je berharap kau nyah dari hidup aku encik ulser..=(.. Ulser akan sembuh sendiri. Tetapi boleh lah ke klinik untuk rawatan lebih lanjut. La..leceh la nak gi PKU ni..tak ada cara lain yang senang ke..hm..Selain itu, cuci bahagian yang terkena ulser itu dengan memberus dengan lembut menggunakan air garam yang suam. HUH??.. gila apa? sakit kot! aku rela ke PKU..PKU, wait for me!!!!






Moral of the story : Jagalah kesihatan tubuh badan anda. Nasihat daripada Kementerian Kesihatan..



Aku tanak Ulser!!

4 comments:

dayah SnoW Heuka on November 25, 2010 at 12:43 PM said...

laaaa org pggl mata ikan gak kan??.. perghh mmg sakit.. ape2 pon bykkan minum air.. naty dayah tnye mak dayah acane na baik kan ulser tuh oteyh?? t.care :D

whitechocolate on November 25, 2010 at 1:57 PM said...

okeyh..tq dayah~^_^

Siti Noraisyah on November 25, 2010 at 6:48 PM said...

Siti pun tgh ade ulser kt gusi ni.. mmg sakit.. lagi2 kalau mulut kita kering. So kene minum plain water bnyk2. Lg satu, mak Siti kate klu ade ulser jgn mkn pisang, klu tak, ulser tu akan makin membesar.. ^^

whitechocolate on November 25, 2010 at 10:00 PM said...

o0..thnx for the tips..hehe..sllu nye kte ckp kalo ulser sbb panas. Tapi baru2 ni hujan jek manjang..huhu..huh?pisang?mmg xske makan pon..hee~

Post a Comment

 

Pelangi Cinta Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei